Het concurrentievermogen en de productiviteit verhogen: er is niets mis mee. Bedrijven die mee willen blijven doen, moeten innoveren. Ook niets mis mee. Maar gaat innovatie alleen over producten, processen en techniek? Of gaat het om meer? Sociale innovatie is het toverwoord! Werknemers betrekken, ruimte geven voor nieuwe ideeën, slimmer werken… Opmerkelijk echter dat sociale innovatie doorgaans wordt gedefinieerd door werkgevers.
Met die inleiding begint het artikel over sociale innovatie, dat ik i.s.m. Yolanda v.d. Poel heb geschreven voor het blad Meeting van FNVFormaat. Nu ik die inleiding weer eens terug lees is het ook wel vreemd dat meestal ´top-down’ inhoud wordt gegeven aan sociale innovatie. Terwijl de meerwaarde van sociale innovatie nou juist zit in o.a. co-creatie met meerdere spelers. Dus deze werkwijze is niet slim. De kunst is dat je door middel van dynamisch leiderschap iedereen laat bijdragen aan een flexibele organisatie. Dus als een bedrijf sociale innovatie daadwerkelijk belangrijk vindt dan zou ik zeggen practise what you preach.. en denk dan ook aan medezeggenschap.
Sociale innovatie komt pas echt van de grond als medewerkers worden uitgenodigd initiatieven te nemen,om mee te denken over de vraag hoe bedrijfsprocessen beter kunnen. De ondernemingsraad kan daar een grote motor in zijn. Wil je als ondernemingsraad weten hoe je met sociale innovatie in je eigen bedrijf een start kunt maken lees dan verder ….. Klik op het plaatje.