Door: Gerlanda Dirksen
De voorbereidingen
Onlangs hebben wij een training van twee dagen met social media verzorgd voor een ondernemingsraad bestaande uit 21 deelnemers. Aan ons werd gevraagd om een prikkelende en leerzame training te ontwerpen die ook de OR-leden zou inspireren om meer gebruik te maken van social media.
Nou dat was voor ons natuurlijk een enorme leuke uitdaging want wij hebben beide veel met OR-trainingen met gebruik van social media. We gingen in de voorbereidingen helemaal los met ideeën en mogelijkheden. Toen wij weer met beide benen op de grond kwamen zeiden we tegen elkaar ‘laten we er wel op letten dat we goed aansluiten op het huidige niveau van social media gebruik van de deelnemers’!. Zo gezegd zo gedaan…
Uiteindelijk kwamen we met een gevarieerd programma die ook werd omhelst door de OR. Mooi! We kunnen nu dus lekker aan de slag met de voorbereidingen!
De eerste dag
In de voorbereiding hebben de deelnemers (vooraf) een eigen profiel gemaakt bestaande uit maximaal 160 tekens. Op basis van die input hebben we in de training een OR-quiz gespeeld waarbij de uiteindelijke winnaar een E-module naar keuze won. Proficiat Otto! Deze uitslag werd direct getwitterd.
Ondertussen werd er driftig getwitterd. We hadden namelijk afgesproken dat we gedurende de training met een door de groep gekozen hashtag # , tweets zouden versturen over de uitslag van de OR-quiz en de voortgang van de training. Deze actie had absoluut een meerwaarde omdat – toen het dagelijks bestuur van de OR eenmaal was gekozen – alle collega’s via twitter op de hoogte werden gesteld. De OR kreeg zo verschillende felicitaties.
De tweede dag
Na een lekker ontbijt en een goed kop koffie zijn we gestart met een beweeglijke opdracht over persoonlijke overlegstijlen en een beetje over de Roos van Leary. Deze oefening veroorzaakte veel hilariteit en gaf de deelnemers inzicht in zichzelf.
Toen was iedereen voldoende wakker om daarna verder te gaan met het thema posities van de OR. Daarvoor hebben wij een besloten groep op facebook aangemaakt onder de naam Training ORRO. In die facebook-groep hebben we een poll uitgezet waarin verschillende vragen werden gesteld over de posities van de OR. Alle leden konden op die manier hun keuze bepalen en bekend maken. De uitkomsten waren zichtbaar voor iedereen en werden besproken in de gehele groep. Deze aanpak werkte goed want op die manier krijg je snel overzicht van individuele voorkeuren en kom je snel tot een gedragen gezamenlijke keuze. Het gaf snelheid en dynamiek in de groep van 21 deelnemers.
Na de pauze hebben we een laatste social media activiteit ingezet. We hebben de deelnemers individueel input laten leveren voor een poster waarop persoonlijke intenties werden genoemd. Ter plekke werd er input geleverd voor de digitale OR-poster. Mooi om te zien want op die manier groeide de content van de poster.
De evaluatie
Deze twee trainingsdagen waren zo inspirerend en dynamisch dat de tijd voorbij vloog en het alweer tijd was voor de evaluatie en afronding. De evaluatie hebben we gedaan aan de hand van twee vragen.
– gelukkig…..
– jammer genoeg…..
De antwoorden op deze vragen staan hieronder vermeld:
We hebben een mooie evaluatie ontvangen en complimenten gekregen voor onze flexibiliteit, onderlinge samenwerking (ook tussen ons: Coby en Gerlanda) en prikkelende aanpak. De leerdoelen zijn gerealiseerd. Zo’n evaluatie is voor ons als trainers medezeggenschap met social media, een schitterende kroon op ons werk!
Echter een training maak je niet alleen dus alle deelnemers hartelijk dank voor jullie inzet en inbreng!
Hoi Gerlanda,
Mooie website hoor, leuk ook hoe je onze training op je website presenteert. Inmiddels heb ik ook een tweet met een link gemaakt.
Succes! Vr.gr. Ben Kenters