Evaluatie Leergang Social Media gebruik in leertrajecten
door: Gerlanda Dirksen
In het kader van mijn leergang Social Media toepassingen in leertrajecten heb ik een evaluatie gemaakt met behulp van onder andere een Prezi. Naast deze Prezi heb ik ook gebruik gemaakt van Youtube, deze webblog, slideshare, google docs, glogster en nog wat mogelijkheden. Centraal in de evaluatie staan twee hoofdpunten: mijn persoonlijke ontwikkeling en mijn casus.
Persoonlijke ontwikkeling:
- wat heb ik willen leren
- waar sta ik op dit moment in mijn ontwikkeling
- wat heb ik geleerd
- wat heeft de leergang mij opgeleverd
Voor informatie op deze vier vragen verwijs ik je door naar mijn poster… klik op het plaatje en laat je verrassen!
Mijn Casus: digitalisering van de MedezeggenschapsGame HouseWork
- hoe ziet het er uit
- wat zijn belangrijke leermomenten
- wat is de opbrengst van de casus voor de deelnemers en mijzelf
Om een beeld te krijgen van mijn reactie op de vragen rond mijn casus verwijs ik je door naar mijn Prezi presentatie: klik op het plaatje en laat je meenemen in de Prezi!
Evaluatiegegevens van de 25 deelnemers aan deze MedezeggenschapsGame
In dit deel behandel ik een drietal vragen:
- Wat vindt u van deze verdiepingscursus OR & strategisch adviseren met een digitale leeromgeving
- Voldoet het programma aan uw verwachtingen?
- Hoe beoordeelt u de trainer/begeleider?
Alle vragen zijn van Zeer Goed tot Goed beoordeeld! Op een schaal van 1 t/m 5 kregen deze drie vragen ruim een 4. De meeste deelnemers hebben deze opzet als zeer prettig en leerzaam ervaren. Voor een uitgebreidere weergave van deze evaluatie verwijs ik je door naar de bijlage. Klik op het volgende plaatjes..
Op zich geeft de evaluatie wel een goed beeld van ervaring van de deelnemers. Echter ik merk dat veel deelnemers nog niet gewend zijn om écht met social media te werken en te leren. Vergelijk je het met de soorten gebruikers van Forrester Research dan tref ik vooral de volgende deelnemers aan in mijn groepen:
- de Joiners: Zij zijn aanwezig op Social Media om hun eigen profiel en de bijbehorende vriendschappen te onderhouden
- de Inactives: Zij zijn niet aanwezig op Social Media of doen er niets mee
- de Spectators: Zij zijn meer aanschouwend aanwezig. Ook zij nemen informatie tot zich, maar gebruiken dit enkel voor eigen kennisvergaring. Hier vloeien geen acties uit voort.
- de Collectors: Zij gebruiken online middelen om zoveel mogelijk informatie tot zich te nemen of om hun voorkeur kenbaar te maken zonder inhoudelijk te reageren zoals critics doen.
Vervolg
Wil ik Social Media blijven gebruiken in het hier beschreven concept dan zal ik goed moeten aansluiten bij het niveau en interessegebied van de gebruikers. Het Social Technographics Profile helpt mij om een helder overzicht te kunnen maken. Ik zal daarom voorafgaand aan het leertraject, een nog scherpere intake houden met de deelnemers met aandacht voor Social Media gebruik. Echter het gebruik van diverse Social Media blijft een middel en geen doel!
Tenslotte
Verder wil ik heel graag Joitske, Sibrenne, Jojanneke, Monique, Yvonne, Andrea, Jacqueline en Russel bedanken voor de leerzame samenwerking en ik verwacht elkaar zeker tegen te komen bij social media platforms.