Vertel in een flits jouw elevator pitch

Gerlanda Dirksen

 

 

 

 

We moeten ons zelf steeds vaker en beter onderscheiden door onze persoonlijke unieke punten extern zichtbaar te maken. Een sterk en origineel goed verhaal over jezelf tijdens je netwerkgesprekken is dan ook een must. Maar hoe doe je zoiets? Daar zal ik in dit artikel wat meer over vertellen.

 

Een sterk en origineel verhaal over jezelf

Je komt hieraan door je zelf eerst een aantal vragen te stellen:

  • Wie ben ik?
  • Waar sta en ga ik voor?
  • Welke oplossing bied ik anderen?
  • Wat wordt mijn unieke verhaal aan anderen?

Zaak is wel dat je er even goed voor gaat zitten om deze vragen ook vanuit je werkelijke ik te kunnen beantwoorden. Originaliteit vraagt om diepgang…..een zoektocht naar je kern!

Je unieke verhaal is gebaseerd op het AIDA-model wat staat voor: Aandacht, Interesse, Desire en Actie.

elevator pitch Gerlanda Dirksen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een sprankelend verhaal over jezelf

Zodra je de antwoorden hebt gevonden op bovenstaande vragen ben je al behoorlijk op de goede weg. Zaak is nu dat je het verhaal over jezelf ook met enthousiasme vertelt. Dus met een sprankeling in je ogen. Het is tenslotte jouw verhaal waarin jijzelf gelooft.

Laat de ander merken:

  • Dat je het meent
  • Dat je het kunt
  • Op een eigen manier

Let op congruentie in je stem, houding, beweging, overdracht en contact!

Elevator Pitch Gerlanda Dirksen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Waar vertel jij je unieke verhaal?

Nu je weet wat je wilt vertellen en hoe, is het handig na te gaan waar jij dit verhaal zou kunnen vertellen. Dit heeft alles te maken met welke doelgroep jij wilt bereiken. Ben je op zoek naar een (andere) baan dan zal je eerst moeten nagaan waar je mogelijke doelgroep zoal zit. Zo ook bij het vinden van nieuwe opdrachtgevers of anders.

Al hoewel een elevator pitch van oorsprong een korte presentatie van jezelf is (in een lift) van 1 á 2 minuten waarmee je de interesse wekt van potentiële werkgevers, opdrachtgevers of anders kan jij je pitch ook heel goed gebruiken tijdens:

  • Feestjes
  • Vakbeurzen
  • Netwerkmeetings
  • Langs de lijn van een sportevenement
  • Bij sollicitatiegesprekken
  • Et cetera

 

De Praktijk: Zoek de verschillen….

Voor meerdere opdrachtgevers heb ik mijn training over jezelf profileren met als titel ‘in een flits je elevator pitch’ uitgevoerd. Ik het kader van die trainingen heb ik o.a. twee filmpjes gemaakt waarin je ziet hoe een elevator pitch wel werkt en hoe een elevator pitch niet werkt.

Gerlanda Dirksen

Gerlanda Dirksen

 

 

 

 

 

 

Ter afsluiting het volgende

Nu je meer weet over hoe jij je elevator pitch kunt maken wil ik je ter afsluiting nog wat tips meegeven en mijn Pitch-Kompas! Succes en mocht je geïnteresseerd zijn in een checklist voor het maken van jouw succesvolle elevator pitch, neem dan gerust contact met me op! 

 

Een sterke elevator pitch vraagt om een

Gerlanda Dirksen

En nu jouw Elevator Pitch

Met onderstaand Pitch-Kompas (die ik heb ontworpen voor mijn trainingen) lukt het je om een persoonlijke Pitch te maken. Kom je er niet uit neem dan gerust contact op.

Gerlanda Dirksen